Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/b2e0153f-02df-4d4f-b8d7-d141117ef3dd/publicMaterial
Udbyder
Midttrafik
Vindere
Pakke 1
(08.01.2021)
Lokalbus A/S
Sandvadsvej 15 B
4600 Køge
Opdateringer
III.1.3)
Placering af det tekst, der skal ændres:Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:
I stedet for:
Tilbudsgivere skal anføre minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplan-timer pr. år.
Læses:
Tilbudsgivere skal anføre minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel eller tilsvarende sammenlignelig rutebaseret kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplan-timer pr. år.
III.1.3)
Placering af det tekst, der skal ændres:Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
I stedet for:
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver kan dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplantimer pr. år.
Læses:
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver kan dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel eller anden tilsvarende sammenlignelig rutebaseret kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplantimer pr. år.
II.2.4)
Placering af det tekst, der skal ændres:Beskrivelse af udbuddet:
I stedet for:
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne.
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Læses:
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Der er option på betaingskortterminaler, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.5
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
II.2.4)
Placering af det tekst, der skal ændres:Beskrivelse af udbuddet:
I stedet for:
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne.
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Læses:
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Der er option på betaingskortterminaler, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.5
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for Busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
II.2.11)
Placering af det tekst, der skal ændres:Oplysninger om optioner
I stedet for:
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Læses:
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Option på betalingskortterminaler:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 16.4:
- Option på at installere betalingskortterminaler i en, flere eller alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger. Der er således tale om et fast tillæg pr. bus, hvori der installeres en betalingskortterminal.
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. afsnit. 7.
II.2.11)
Placering af det tekst, der skal ændres:Oplysninger om optioner
I stedet for:
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Læses:
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 7.9.2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Option på betalingskortterminaler:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 16.4:
- Option på at installere betalingskortterminaler i en, flere eller alle busser. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de faste busomkostninger. Der er således tale om et fast tillæg pr. bus, hvori der installeres en betalingskortterminal.
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. afsnit. 7.
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3).
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og tilbudsafgivelse vil blive gennemgået. Informationsmødet afholdes virtuelt via platformen Microsoft Teams på den dato og tidspunkt, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 4. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet Ethics.
Det er tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § §144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen .Hvis tilbudsgiver er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen.
Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i konsortiet eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Såfremt disses lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om tilbudsgivers egenkapital medmindre ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.
56. udbud - Regional kørsel
Midttrafik
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 29943176
Postadresse: Søren Nymarks Vej 3
By: Højbjerg
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8270
Land: Danmark
Kontaktperson: Jette Schelderup Mathiassen
E-mail: jsn@midttrafik.dk
Telefon: +45 21259302
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/b2e0153f-02df-4d4f-b8d7-d141117ef3dd/homepage
Del II: Genstand
56. udbud - Regional kørsel
Udbuddet omfatter driften af regionale ruter i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing og strækningsområdet Aarhus-Randers-Silkeborg.
Dette omfatter i alt ca. 106 000 køreplantimer om året med anvendelse af i alt 40 kontraktbusser og minimum 7 reservebusser. Kørslen omfattet af udbuddet planlægges med udgangspunkt i de definerede stationeringssteder, jf. nøgleoplysningerne i udbudsmaterialet.
Pakke 1
Strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Silkeborg-Herning-Ringkøbing. De nuværende ruter 113 (Silkeborg-Aarhus), 952X (Ringkøbing-Aarhus) og 15 (Ringkøbing-Herning) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende nye ruter:
— Rute 113
— Rute 124 og 125.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 55 000 køreplantimer om året, 23 kontraktbusser og minimum 4 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser.
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne.
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne i udbudsmaterialet, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato.
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Varigheden af kontrakten, jf. pkt. II.2.7) baserer sig på alternativt tilbud 2. For alternativt tilbud 1 er varigheden af kontrakten 2 år længere.
Pakke 2
Strækningsområdet Aarhus-Randers-Silkeborg
Delkontrakten omfatter regional kørsel i strækningsområdet Aarhus-Randers-Silkeborg. De nuværende ruter 118 og 918X (Aarhus-Randers) og rute 223 (Silkeborg-Randers) omlægges i forbindelse med udbuddet, og udbuddet er således baseret på nye køreplaner på følgende delvist nye ruter:
— Rute 118
— Rute 223.
Delkontrakten omfatter i alt ca. 50 000 køreplantimer om året, 17 kontraktbusser og minimum 3 reservebusser. Der er krav om 2 forpligtede ikke-kontraktbusser..
Midttrafik har ret til at ændre i eksisterende ruter, herunder linjeføringen, nedlægge ruter mv. samt ret til at ændre i anvendelse af materiel og timer f.eks. til brug på andre ruter inden for det geografiske nærområde. Ved sådanne ændringer sker dette i henhold til krav og bestemmelser i kontrakten, herunder bestemmelser om ændringer i antal busser og køreplaner, regulering for tomkørsel mv.
Der kan afgives alternative tilbud på kontrakten, jf. udbudsbetingelser afsnit 2.1.3).
Der er option på anvendelse af alternativt drivmiddel, jf. udbudsbetingelserne pkt. 2.1.4).
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato. Kontrakterne løber således indtil en af parterne opsiger den, jf. kontrakten pkt. 3.2.
Aarhus-tillæg skal indregnes i tilbudspriserne:
Aarhus-tillægget er et tillæg, som busselskaberne udbetaler til chauffører på regionale ruter, når de kører indenfor Ringvejen i Aarhus. Aarhus-tillægget blev indført i 2012, som følge af en aftale mellem 3F og Dansk Industri.
Ved indførelsen vedtog Midttrafiks bestyrelse d. 27. januar 2012, at kompensationen til busselskaberne skulle administreres af Midttrafik, der månedligt opgør køreplantimer og afregner med tillæg per køreplantime.
Midttrafiks bestyrelse har ved Formandskabets godkendelse den 1. september 2020 besluttet, at Midttrafiks løbende administration og kompensation for Aarhus-tillæg på de ruter, der er omfattet af udbuddet, ophører i forbindelse med kontrakternes ikrafttræden. Det betyder, at tilbudsgiverne skal indregne omkostningerne til afregning af Aarhus-tillæg til chaufførerne på de relevante ruter i deres prissætning på den/de pakker, som der afgives tilbud på.
Undtaget fra ovenstående er kørsel med ikke-kontraktbusser, fx dubleringskørsel, hvor der køres indenfor Ringvejen i Aarhus. Her vil Midttrafik fortsat afregne Aarhus-tillægget ved afregning for kørsel med ikke-kontraktbusser, jf. kontraktbilag 6 – kørsel med ikke-kontraktbusser.
Kontrakten er en tidsubegrænset kontrakter, hvor begge parter har mulighed for at opsige kontrakten til køreplanskifte med minimum 6 måneders varsel for Midttrafiks vedkommende og minimum 18 måneders varsel for busselskabets vedkommende. Kontrakternes minimumsperiode fremgår af nøgleoplysningerne i udbudsmaterialet, og kan tidligst opsiges til ophør til den i nøgleoplysningerne anførte dato.
Option på alternativt drivmiddel:
Udbuddet omfatter følgende option, som tilbudsgiver skal afgive tilbud på, jf. kontrakten pkt. 18.3:
Option på følgende alternative drivmiddel, der skal opfylde EN15940 klasse A standard. Optionen skal prissættes som et fast tillæg til de variable busomkostninger.
— Biodiesel (HVO).
Biobrændstoffet skal leve op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer fastsat i VE-direktivet (direktiv 2009/28/EF med senere ændringer), jf. bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. (BEK 1044 af 07/09/2017).
Optionen indgår i den beregnede evalueringssum, der indgår i den samlede evaluering af tilbuddene, jf. udbudsbetingelserne afsnit. 7.
Midttrafik meddeler beslutning om, om optionerne skal udnyttes eller ej senest dato angivet i tidsplanen, jf. udbudsbetingelserne afsnit 4.
Varigheden af kontrakten, jf. pkt. II.2.7) baserer sig på alternativt tilbud 2. For alternativt tilbud 1 er varigheden af kontrakten 2 år længere.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal sammen med tilbuddet fremsende en udfyldt udgave af Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) jf. nedenfor.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet eller udgør en sammenslutning af virksomheder (konsortier) skal der afleveres flere ESPD'er, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 5.2. ESPD'et er en egen-erklæring, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver, andre enheder eller konsortiet opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse. Disse oplysninger skal senere verificeres.
Der skal udfyldes følgende i ESPD’et:
- Del II: Oplysninger om den økonomiske aktør
- Punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør
- Punkt B: Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
- Punkt C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet
- Punkt D: Oplysninger om underleverandører, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på.
Del III: Udelukkelsesgrunde:
- Punkt A: Grunde vedr. straffedomme
- Punkt B: Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger: Hvis der er udestående betalinger, oplyses ”Ja” og det udestående beløb oplyses.
- Punkt C: Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet:
Tilbudsgiver skal bekræfte, at denne ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1 - 3 og § 136. I modsat fald er ordregiver forpligtet til at udelukke tilbudsgiveren, jf. dog udbudslovens § 135, stk. 4 og 5.
Tilbudsgiver skal yderligere bekræfte, at denne ikke er omfattet af følgende frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137, stk. 1:
— Tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1
— Forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2
— Alvorlige pligtforsømmelser, jf. nr. 3
— Rammeaftale med henblik på konkurrencefordrejning, jf. nr. 4
— Mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 5
— Uretmæssig påvirkning af ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 6
— Ubetalt offentlig gæld under 100 000 DKK, jf. nr. 7. Ordregiver påser oplysningen som afgivet under punkt B.
Del IV: Udvælgelse:
- Punkt A: Egnethed:
— Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse), og tilladelse til det nødvendige antal busser.
- Punkt B: Økonomisk og finansiel formåen:
— Finansielle nøgletal, jf. pkt. III.1.2).
- Punkt C: Teknisk og faglig formåen:
— Udførelse af tjenesteydelser af den anførte type, jf. pkt. III.1.3)
ESPD udfyldes af tilbudsgiver i udbudssystemet.
Tilbudsgivere skal oplyse egenkapitalen som ”Finansielt nøgletal" for hvert af de seneste to (2) disponible regnskabsår.
Seneste disponible regnskab defineres som det seneste generalforsamlingsgodkendte årsregnskab.
Er tilbudsgiver etableret inden for de seneste 3 år, skal tilbudsgiver alene have haft en positiv egenkapital i afsluttede regnskabsår.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgivers egenkapital er positiv i de 2 seneste disponible regnskabsår.
Har tilbudsgiver endnu ikke afsluttet det første regnskabsår, skal tilbudsgiver på tilbudsafgivelsestidspunktet have en positiv egenkapital.
Tilbudsgivere skal anføre minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplan-timer pr. år.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver kan dokumentere minimum én reference (én kontrakt) med udførelse af kollektiv trafik i form af A-kontrakt kørsel i Danmark inden for de seneste 3 køreplanår (igangværende køreplanår kan tælle med). Den udførte kørsel skal pr. reference (pr. kontrakt) have et omfang på mindst 20 000 køreplantimer pr. år.
Til sikkerhed for tilbudsgivers opfyldelse af kontrakten stilles en anfordringsgaranti på 100 000 DKK pr. bus (både kontrakt- og reservebusser). Garantien skal stilles gennem et af Midttrafik godkendt pengeinstitut/kautionsforsikringsselskab og indestå indtil 3 måneder efter kontraktens udløb, medmindre der forinden er rejst krav mod garantien. Garantien skal på anfordring fra Midttrafik frigives, uden at Midttrafik kan dokumentere sin ret ved forlig, endelig domstolsafgørelse eller voldgiftskendelse.
Ingen krav til retlig form, men hvis ansøgning om prækvalifikation afgives af et konsortium, skal ansøgningen vedlægges en erklæring om, at alle deltagere i konsortiet hæfter direkte, ubegrænset og solidarisk for kontraktens udførelse og med angivelse af en konsortiedeltager, med hvem ordregiver kan indgå bindende aftaler på konsortiets vegne. Ved brug af underleverandør skal omfang specificeres i tilbuddet. Hovedleverandøren vil have det fulde ansvar overfor ordregiveren. Dersom et konsortium får tildelt aftalen, skal hvert medlem af konsortiet afgive skriftlig erklæring om solidarisk hæftelse og ansvar for aftalen.
Tilbudsgiver skal have autorisation for udøvelse af hvervet i form af en tilladelse efter buslovens § 1, stk. 1 (grundtilladelse) og tilladelse for det nødvendige antal busser.
Der henvises til kontrakten i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Der er ikke offentlig adgang til åbnngen af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3).
Midttrafik afholder informationsmøde vedrørende udbuddet, hvor de væsentligste detaljer omkring udbuddet og tilbudsafgivelse vil blive gennemgået. Informationsmødet afholdes virtuelt via platformen Microsoft Teams på den dato og tidspunkt, der er angivet i tidsplanen for udbuddet, jf. udbudsbetingelserne pkt. 4. Tilmelding til informationsmødet er nødvendig.
Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i udbudssystemet Ethics.
Det er tilbudsgivers eget ansvar at holde sig ajour med materialet i udbudssystemet.
Tilbudsgiver, andre enheder og konsortier skal på ordregivers opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § § 144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med tilbudsafgivelsen .Hvis tilbudsgiver er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være 6 måneder gammel regnet fra tilbudsfristen.
Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i konsortiet eller andre enheder ikke er fra Danmark, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Såfremt disses lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om tilbudsgivers egenkapital medmindre ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over tildeling af kontrakt skal være indgivet til Klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk