23948sdkhjf

Fra Nordborg til Le Mans udelukkende på el

Verdens største elektriske roadtrip på 47 el-biler med en Danfoss el-lastbil i front kører til til Le Mans med GodEnergi

Den 12. juni satte 47 el-biler kursen mod 24-timers løbet Le Mans i Frankrig – og karavanen har følgeskab af en 17 meter lang og 20 ton tung elektrisk lastbil fra Danfoss.

Turen fra Danmark til Le Mans er over 1.300 kilometer lang, og dermed betydeligt længere, end distancer man normalt sender el-lastbiler ud på.

El-lastbilen er en del af Danfoss egen lastbilflåde, som er fuldt elektrisk, og vil deltage i turen for at sætte fokus på elektrificering af tung transport og de mange muligheder, der allerede findes i dag. Samtidig sidder der i lastbilen en række vigtige komponenter fra Danfoss, der de senere år har oplevet en stor fremgang i sin elektrificeringsforretning.

- Stort set halvdelen af alle lastbiler i Danmark kører under 300 kilometer om dagen. Derfor er der hverken teknologiske eller praktiske barrierer for at konvertere til fuldt elektriske lastbiler, siger Torben Christensen, Bæredygtighedschef i Danfoss.

- Vi sender én af vores el-lastbiler med til Le Mans for at bevise, at det kan lade sig gøre allerede i dag at tilbagelægge længere distancer. For en stor del af lastbilerne er der med andre ord ingen grund til at have rækkeviddeangst, samtidig vil elektrificering af den tunge transport levere et væsentligt bidrag i den grønne omstilling.

Verdens største elektriske roadtrip

Turen til Le Mans er arrangeret som en non-profit begivenhed for bilentusiaster af virksomheden GodEnergi og har til formål at gøre op med rækkeviddeangst for elektrisk transport generelt. Ifølge arrangørerne selv er det den største elektriske roadtrip i verden. Med deltagelsen af lastbilen fra Danfoss bliver fokus på tung transport for første gang en del af den elektriske karavane.

- Vi er 115 deltagere, som elsker motorsport og biler, og samtidig vil vise, at det er muligt at køre langt i elektrificerede køretøjer, siger Jan Darville, CEO i GodEnergi.

- Teknologien og mulighederne er der. Derfor er vi også rigtig glade for, at Danfoss – som er kendte for deres elektrificeringsteknologier – vil deltage med deres elektriske lastbil.

Et lidt overdrevet projekt

- Jeg har været i elbilbranchen i mange år, og jeg har så ofte hørt, at elbiler jo alligevel ikke kan bruges til fx at køre på ferie sydpå. Det gav mig sådan en lyst til at modbevise de skeptikere, for jeg kan slet ikke genkende de begrænsninger, der bliver beskrevet, fortæller Kasper Hjorth fra GodEnergi.

Netop Kasper Hjorth, der er EV-specialist hos GodEnergi, er initiativtageren bag projektet. Han har mange gange før kørt turen til Le Mans i privat regi, og det er på disse lange køreture til det franske, at han har fået ideen til at skabe det største elektriske roadtrip i verden:

- Kan ladefaciliteterne holde til, at vi kommer 45 el-biler og en elektrisk lastbil på næsten samme tid? Det skal vi teste. Kasper Hjorth

- Jeg ville gerne stable et lidt overdrevet projekt på benene, så vi virkelig kunne bevise noget, siger han.

- Samtidig er det jo en spændende udfordring, for jeg ved, at ladefaciliteterne på vej til det franske findes, men kan de også holde til, at vi kommer 45 elbiler og en elektrisk lastbil på næsten samme tid? Dét skal vi selvfølgelig teste. På den måde kan vi sige med sikkerhed, at de lange køreture kan lade sig gøre. Og hvis ikke, så finder vi jo ud af undervejs, hvad der skal arbejdes på, slutter Kasper Hjorth.

FAKTA

  • Den elektriske karavane med de 47 personbiler og lastbilen blev officielt sendt afsted fra Danfoss’ hovedkontor i Nordborg på Als den 12. juni.
  • Fra Nordborg vil turen gå over grænsen og ind i Tyskland og på førstedagen slutte af i Holland.
  • Den 13. juni kører delegationen videre fra Holland gennem Belgien og frem til destinationen: Le Mans i Frankrig.
  • Hele karavanen består udelukkende af elektriske køretøjer, og alle rammerne er også elektrificerede. Man bruger simpelthen strømmen fra bilerne, så maden til deltagerne f.eks. laves på elektriske grill.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062