23948sdkhjf

Tungvognspoliti forstærkes med tre centre

Vej- og virksomhedskontrol bliver bedre og mere effektiv, lover justitsministeren.
Danmark får næsten et egentligt lastbilpoliti. Rigspolitiet opretter i begyndelsen af 2013 tre centre, hvor de specielle opgaver på tungvognsområdet samles. Geografisk placeres de tre såkaldte opgavefællesskaber i Nordjyllands, Sydøstjylland og Midt- og Vestsjællands Politikreds.

- Tungvognscentrene Nord, Syd og Øst skal varetage alle operative opgaver i forbindelse med vej- og virksomhedskontrol, som i dag udføres af rigspolitiet og politikredsene, oplyser justitsminister Morten Bødskov.

- Det vil styrke både det faglige niveau og effektiviteten i kontrollen og retsforfølgningen, når vej- og virksomhedskontrollen gennemføres i et sammenhængende forløb hos specialiserede myndigheder frem for som i dag at skulle overdrages mellem flere myndigheder, siger Morten Bødskov.

Tungvognscenter Øst overtager inden udgangen af 2013 den indledende administrative virksomhedskontrol, mens den efterfølgende strafferetslige behandling af sagerne integreres helt eller delvis i centrene, tilføjer han.

Rigspolitiets nuværende tungvognssektion bevares tilsyneladende som tovholder og koordinator, men med færre ansatte.

Lunken modtagelse

Trafikordfører Henning Hyllested (EL) er nervøs ved opdelingen. Han ser en svækkelse i indsatsen, når tungvognssektionen spredes på regionale centre den opsamlede viden og erfaring går tabt: – Nok skal man ikke starte forfra, men man lider et tempotab og man underlægges prioriteringen i de tre politikredse.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil se den endelige udformning, før han vender tommelfingeren op eller ned for reorganiseringen. Fordelen er decentralisering, så man er tættere på lastbilerne, men det kunne også indebære en svækkelse.

Han opfordrer justitsministeren til at overflytte nogle af de 70 fotovognsbetjente til lastbilkontrol og i stedet anvende ubemandet fartkontrol på de farlige vejstrækninger.

Enhedspolitiet bevares

Morten Bødskov afviser Venstres ønske om et decideret lastbilpoliti ligesom det tyske BAG (Bundesamt für Güterverkehr): - I Danmark skal vi have ét politi. Der er ikke et misforhold mellem et enhedspoliti og en målrettet, effektiv indsats på dette område.

- Modstanden mod BAG bunder i manglende kendskab til forslaget. Det er ikke en erstatning for politi, men et supplement til vores enhedspoliti, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Hvor bruger vi gode politiressourcer til bremseprøver eller til at kravle under lastbilen og finde magneten. Det er da bedre, at en erfaren lastbilchauffør gør det, fortsætter Kristian Pihl sin argumentation for at lade kyndige i samarbejde med politibetjente foretage vejkontrol.

Fritag betjentene

ITD og DTL er enige om at bakke den ny politistruktur op.

- Vi er tilfredse med, at der er en stigende accept af, at kontrollerne skal styrkes og man bliver mere synlig og effektiv ude på vejene, siger underdirektør Poul Bruun, ITD.

Chefkonsulent Frank Davidsen nærer en bekymring for, om de lokale politidirektører vil prioritere deres tungvognscenter højt nok.

Han ønsker at styrke tungvognspolitiet med teknisk personale frem for at uddanne politibetjente til eksempelvis at betjene en mobil bremseprøvestand.

- I dag uddannes politifolk til opgaver, man lige så godt kunne overlade til bilsynsassistenter og elektromekanikere. For 30 år siden havde politiet bilsynsfolk med ude på kørende patruljer, siger Frank Davidsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093