Hver tredje varebil kører uden vinterdæk
Som noget helt nyt har Dækimportør-Foreningen foretaget en separat optælling af varebiler - biler med papagøjeplader og gule plader - og det gav et rystende resultat.
- Tager man i betragtning, hvad fremkommelighed, styreegenskaber og bremseegenskaber betyder for disse større køretøjer, er det direkte hovedrystende og uforståeligt, at erhvervsfolk i den grad tilsidesætter al sund fornuft og ansvar, siger Dækimportør-Foreningen, som direkte opfordrer politikerne til at komme med en lovgivning på området.
Personbilerne kører med vinterdæk
For personbilerne viste en måling i november 2010, at 77 procent af de 3.501 talte biler, havde fået vinterdækkene på.
En måling i janujar 2011 blandt 2.140 bilier viste, at nu havde 81 procent de rigtige dæk på. På de øvrige 19 procent kunne der altså stadig konstateres sommerdæk.
Denne lille stigning har affødt følgende kommentar fra foreningen:
"Vi havde forventet, at andelen af biler på vinterdæk var blevet endnu større i januar 2011 end i november måned 2010."
"Om de bilister, der stadig kører på sommerdæk, nogensinde kan nås ad frivillighedens vej, kan man stille sig tvivlende overfor. Hvis denne og forrige vinter ikke har fået dem overbevist, er det efter vores mening kun en lovgivning der kan sikre, at få denne tilsidesættelse af sikkerheden tilendebragt."
Dækimportør-Foreningen består af de førende importører af dæk til det danske marked. Det er Bridgestone, Continental, Goodyear Dunlop, Michelin, Yokohama og Vredestein.