23948sdkhjf

Lov mod løndumping splitter branchen

Det er transportminister Henrik Dam Kristensens forslag om højere bøder og effektivere indgreb mod løndumping, der er årsag til uenigheden.
DTL og ITD er henholdsvis glade og skuffede over den strammere kontrol med overholdelse af overenskomster for at undgå løndumping, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) lægger op til i en revision af godskørselsloven.

Bøderne sættes op for overtrædelse af gods- og buskørselsreglerne, men der er mest tale om en pristalsregulering. Minimumsbøden fordobles til 1000 kroner. Kørsel for fremmed regning uden tilladelse eller ulovlig cabotagekørsel skal koste mindst 10.000 kroner og 25.000 kroner for en længere periode, fremgår det af lovudkastet.

Med forbehold for den endelige vedtagelse af loven skal der vanke tvangsbøder for at undlade at indsende løndokumentation. Det er et led i indsatsen mod underbetaling af udenlandske chauffører.

DTL: Ingen effekt

DTL støtter denne opstramning over for løndumping og konkurrenceforvridning.

- Bødestørrelserne for overtrædelse af godskørselsloven har ikke længere nogen præventiv effekt, konstaterer adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Han ønsker markant højere bøder på dette felt og herunder absolut kumulation.

Det er branchedirektørerne Michael Svane, DI Transport, og Anne Windfeldt Trolle, ATL, imod.

- Det er overflødigt at indføre sammenlægning af bødestraffe for administrative forhold, da det fraviger de generelle principper i strafferetten, mener de.

Videre mener DI Transport og ATL, at det er på kant af EU-lovgivningen at give bøde, hvis dokumentation for kørselstilladelsen ikke er med i en lastbil, der udfører cabotage. Der skal skelnes skarpt mellem kørsel uden søgt tilladelse og kørsel uden medbragt, udstedt tilladelse.

Dansk enegang

ITD’s adm. dir. Jacob Chr. Nielsen kalder lovudkastet for venstrehåndsarbejde.

- Det er et fundamentalt problem, at godskørselsloven forbyder enhver konkurrence på løn. Med lovudkastet lægges der op til skærpede sanktioner mod de virksomheder, der ikke følger den kollektive overenskomst. Ingen andre europæiske lande har tilsvarende bestemmelser, og vores manglende fleksibilitet på lønområdet vil betyde, at de danske virksomheder gradvist vil blive lagt ned af den europæiske konkurrence, erklærer Jacob Chr. Nielsen.

Transportråd

Vejtransportrådet, som tager stilling til tilladelser, ændres til et politisk forum med ministeren som formand. Det ny transportråds rolle er strategi og politikudvikling.

DTL vil bevare Vejtransportrådet og gerne med ministeren for bordenden, mens ITD opfordrer Henrik Dam Kristensen til at nedsætte en egentlig transportkommission, som kan lave et oplæg til en "gennemgribende modernisering af erhvervets rammer".

- Der er synlige tegn på, at danske transportvirksomheder er alvorligt ramt på konkurrenceevnen. Stadig flere danske lastbiler får en udenlandsk nummerplade samt en udenlandsk chauffør i stedet for en dansk. P.t. kører mindst 3250 danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader, og tendensen er støt stigende, skriver Jacob Chr. Nielsen.

Tilbagekaldelser

DTL og 3F deler synspunkter om blandt andet vognmandstilladelser og tilbagekaldelser.

De foreslår, at en tilbagekaldelse kan indbringes for domstolene af tilladelseshaveren. Den nuværende fremgangsmåde er ikke effektiv, når vilkårene brydes.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094