Politikere vil stadig lempe sanktionerne for chauffører
Der skal være forskel på bevidst at overtræde køre/hviletidsreglerne og på de uforvarende fejlbetjeninger af kontrolapparatet. Det mener et flertal i Folketinget, som ventes at justere sanktionerne for overtrædelser af køre/hviletidsregler inden sommer.
Det er meldingerne fra trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), retsordfører og gruppeformand Tom Behnke (K) samt trafikordfører Anne Baastrup (SF), som alle skelner skarpt mellem vognmænds og chaufførers bevidste svindel og utilsigtede betjeningsfejl.
- Kørehviletidsregler skal overholdes uden diskussion. Forhammeren skal falde, hvis en vognmand eller chauffør bevidst foretager svindel ved for eksempel med en magnet. Derimod skal man fare med lempe, hvis en chauffør kommer til at fejlbetjene en tachograf, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi skal se nuanceret på det. Svindlere og bedragere skal straffes hårdt, og det gælder også vognmænd, hvorimod uforsætlig betjeningsfejl omkring en tachograf er en anden sag, slutter Kristian Pihl Lorentzen.
Fjern nidkærhed
- Vi skal passe på ikke at være nidkære i forhold til bagateller og hvor det kan dokumenteres, at det er rene betjeningsfejl, siger Tiom Behnke.
- Vi er i gang med at rense op. Der er en god dialog, og der kommer nogle justeringer på et tidspunkt. Vi skal bruge alle kræfterne på banditterne og være meget mildere over for de fjumrede.
- Der skal ske noget hurtigst muligt, bedyrer Tom Behnke. Han forventer, at justeringerne vedtages i denne folketingssamling, det vil sige inden sommerferien.
Anne Baastrup er på samme linie.
- Man skal ikke have en kæmpe bøde for at lave en enkelt fejl; men de, der snyder og bedrager, skal have en ordentlig bon, siger hun.
Langstrakt dialog
SF-politikeren var med til at igangsatte den endnu ikke afsluttede proces med lempelser for uforsætlige fejl. Det skete efter en demonstration af tachografen hos DSV i Brøndby den 19. maj 2010. Efter demonstrationen indkaldte hun justitsminister Lars Barfoed (K) til et samråd i Folketingets retsudvalg for at fortælle ham, at fejlbetjening af den digitale tachograf højst skal medføre en almindelig bøde.
Kululation
Det eksisterende strafsystem for overtrædelse af køre/hviletider indeholder en såkaldt kumulation". Det betyder, at bødestørrelsen fordobles for hver gang. På den måde kommer bøderne hurtigt op i femcifrede beløb for selv formelle fejl.
Sidste år fremlagde DI Transport, ITD og fagforbundet 3F Transportgruppen forslag om mildere sanktioner for fejlbetjening, som politikerne og justitsministeren stadig drøfter.
Et af ankepunkterne er, at politi og dommere nærmest bruger en facitliste uden at vurdere de konkrete omstændigheder ved overtrædelser på selv få minutter, der kan koste en chauffør sit levebrød.
Få fejlfrie ved razzia
Politikere på begge fløje ønsker en mere effektiv retsforfølgelse af udenlandske chauffører og vognmænd.
Trafikordfører Kim G. Christian (DF) er rystet over, at over 100 chauffører af 125 fik en bøde ved en razzia i Aalborg i sidste uge. Han har spurgt til fordelingen af bøderamte udlændinge og danskere.
- Hvis der er en stor procentdel af udenlandske lastbilchauffører blandt lovovertræderne, er det et problem, som politiet bør være mere opmærksom på. Hvis det viser sig, at politiet kun retter deres razziaer mod de danske chauffører, vil det også være et problem.
Anne Baastrup ønsker at løfte vejtransportsektoren, så den bliver lige så god som rederibranchen.
- Vi løber hele tiden ind i problemet med billig polsk arbejdskraft, fordi man ikke har prioriteret området. Vi skal udvikle i stedet for at afvikle, slutter hun.