23948sdkhjf

Brødebetynget el-bilejer siger undskyld for færgebrand

Søren Ekelund hedder manden, der formentlig på den ene eller anden måde var skyld i, at der opstod en brand på vogndækket på Oslo-færgen "Pearl of Scandinavia onsdag morgen.
Søren Ekelund står bag selskabet A Future Electric Vehicles, der ombygger benzinbiler til elbiler, og han tror selv, at branden blev udløst af en kortslutning i en uoriginal forlængerledning, som han brugte til at genoplade bilens batterier.

- Det har jeg det, rigtig skidt med, og vil gerne sige undskyld, siger Søren Ekelund.

Stort katastrofeberedskab

Branden onsdag morgen lagde Oslo-færgen stille i flere timer ud for Kullen i Sverige, mens de danske og svenske søredningstjenester mobiliserede det helt store katastrofeberedskab.

Branden i to personbiler og en lastbil blev hurtigt slukket, uden at mennesker kom til skade.

Et døgn derpå har DFDS endnu ikke taget stilling til, hvem der skal punge ud for branden.

- Det gør vi først, når myndighederne har fremlagt en rapport om bandårsagen, siger rederiets informationschef Gert Jakobsen.

Skader for millioner

Regningen for branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia løber med sikkerhed op i millioner af kroner, men det er endnu uvist, hvem regningen havner hos.

I Forsikringsoplysningen opridser konsulent Tenna Westergaard tre scenarier for, hvem der kommer til at hænge på regningen for DFDS' udgifter til blandt andet udbedringen af brandskader og aflysningen af flere dages afgange.

* Det kan blive DFDS selv, hvis det var skibets egen stikdåse, der var defekt.

* Det kan også blive fabrikanten eller forhandleren af den norsk indkøbte forlængerledning, såfremt ledningen viser sig at have været defekt.

* Eller det kan blive bilejerens forsikringsselskab, hvis det kan godtgøres, at han vidste eller burde have vidst, at der var en risiko for uheld ved at bruge en uoriginal forlængerledning.

Dækket af forsikringsselskab

- Bilejeren er dækket ind af sit forsikringsselskab, fordi en ansvarsforsikring dækker både uagtsomhed og grov uagtsomhed, oplyser Tenna Westergaard.

- Kun hvis det kan godtgøres, at han har forårsaget branden med vilje, dækker forsikringen ikke, siger hun.

Bilejeren selv oplyser til Ritzau, at han brugte en ganske almindelig ledning til 230 volt med to husstandsstik, hvor han skulle have brugt den tætsluttende og vandtætte genopladningsledning, der følger med en elbil. Men færgen har ikke tilslutningsmuligheder for bilens specielle genopladningsledning.

Søren Ekelund glæder sig over, at ingen passagerer kom til skade, og han regner med, at hans forsikringsselskab dækker skaden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11