Sløser med miljøzoner
Efter massiv kritik fra vognmandsbranchen indkalder Miljøstyrelsen nu kommuner og DTL til møde om kontrol og håndhævelse af reglerne i miljøzonerne.
I Odense undlod politiet at gribe ind over for overtræderne, fordi der manglede skilte på indfaldsvejene til byen, da miljøzonen trådte i kraft den 1. juli 2010.
Det har givet anledning til voldsom kritik fra vognmændenes side.
- Det er forkasteligt, at tingene ikke er i orden, siger en harmdirrende Ove Holm fra DTL cheføkonom.
- Odense har haft 14 måneder til at forberede sig på miljøzonerne. Det er kommunens ansvar i samarbejde med politiet at få opstillet skilte og håndhævet loven!
Miljøstyrelsen har indkaldt kommunerne og DTL til en orientering om håndhævelse af reglerne og kommunernes samarbejde med politiet. Mødet finder sted i dag onsdag den 8. september 2010 i Odense.
Ikke kun Odense
Det er ikke kun i Odense, at der har været problemer med skiltningen. Det har også været tilfældet i København, der udvidede sin miljøzone den 1. juni 2010.
- Nu følger miljøzonen kommunegrænsen, og det betyder, at der skal skiltning helt ud på Holbæk- og Helsingørmotorvejen, siger Ove Holm.
- Den skiltning var ikke på plads den 1. juni; men mine kilder fortæller, at skiltene er kommet på nu. Jeg har ikke selv set skiltene, men jeg skal da ud og tjekke.
Ove Holm regner med, at Miljøstyrelsen skriver til de lokale politimyndigheder om, at miljøzoneloven er strammet. Politiet skal derfor:
standse,
undersøge,
tilbageholde og
indkalde køretøjer til ekstraordinært syn.
Slut med skæverter
- Miljøministeren kan ikke være tjent med, at kommunerne har været så sløsede. Vi skal undgå sådanne skæverter, hvor kommuner ikke har styr på skiltning og kontrol.
- Det er miljøministerens lovgivning, så hun bliver nødt til at sende et signal til kommunerne om, at miljøzonerne skal tages alvorligt.