23948sdkhjf

Der er givet 255 dispensationer

Vognmænd søger forgæves om at måtte køre i miljøzonen uden partikelfilter. I alt har 34 ansøgere fået 255 dispensation i København.
Under halvdelen af ansøgerne får positivt svar på ønsket om at slippe for partikelfilter i miljøzoner. 34 ud af 75 ansøgere fik "ja" i årets første syv måneder. Frem til august var der udstedt i alt 255 dispensationer til tunge køretøjers kørsel i miljøzoner.

Dispensationerne er tidsbegrænsede og gælder højst et år. De fordeler sig på ni grupper, hvor "offentlig interesse" er langt den største, fremgår det af Miljøstyrelsens opgørelse:

1. Unikt specialkøretøj: 2 mærker.

2. Bopæl i miljøzone: 3 mærker til 2 ansøgere.

3. Særlig situation ved oprettelsen af Odense miljøzone: 1 mærke.

4. Offentlig interesse: 238 mærker til 17 ansøgere.

5. Særlige omstændigheder, herunder særlige økonomiske forhold: 5 mærker til 5 ansøgere.

6. Studenterkørsel/kontrakt indgået før oprettelse af miljøzone: 1 mærke.

7. Køretøj/filter bestilt, men forsinket på grund af leverandørens forhold: 4 mærker til 4 ansøgere.

8. Teknisk umuligt at montere filter: 1 mærke.

9. Sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at montere filter: 1 mærke.

Cirkus og S-togbusser

Den store gruppe med offentlig interesse omfatter:

• Arriva og City-Trafik har fået tidsbegrænsede dispensationer til en del busser, der har fragtet DSB-passagerer under sommerens sporarbejde mellem Svanemøllen og Hillerød. Miljøstyrelsen har bøjet sig for DSB’s argument om, at det ikke var muligt at finde busselskaber, der med så kort frist kunne stille et tilstrækkeligt antal egnede erstatningsbusser, der opfyldte miljøzonekravene.

• Nogle cirkuser har fået dispensation til at køre ind til og væk fra teltpladsen, men køretøjerne må ikke køre rundt i miljøzonen.

Ingen faste regler

Miljøstyrelsen udvikler stadig sin praksis for tildeling af dispensationer, der revideres løbende på baggrund af indhøstede erfaringer, oplyser miljøminister Karen Ellemann (V) i svar til Folketingets miljøudvalg.

Styrelsen offentliggør løbende sin praksis, efterhånden som den nuanceres, som miljøministeren skriver i overensstemmelse med ombudsmandens anbefaling.

- Det kan derfor ikke generelt siges, at der før og efter den 1. juni 2010 er en forskellig dispensationspraksis, idet praksis løbende udvikles, erklærer Karen Ellemann.

Cirka 40.000 tunge køretøjer er fra før den 1. oktober 2006. Dermed opfylder de ikke kravene i miljøzonerne, medmindre de får eftermonteret et partikelfilter.

Vognmandsorganisationen DTL er tilfredse med Miljøstyrelsens praksis ved dispensationerne, som man mener er stram og tilfredsstillende.

- Det har været rygter fremme i pressen om, at Miljøstyrelsen var lempelig ved tildeling af dispensationer til miljøzoner; men det har intet på sig. Miljøstyrelsen har ikke slækket på sin dispensationspraksis, oplyser cheføkonom Ove Holm efter et møde med Miljøstyrelsen.

- Vi er ganske betrygget ved den ret stramme dispensationspraksis. Den giver ikke anledning til konkurrenceforvridning. Ingen slipper for at skulle påsætte partikelfilter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063