23948sdkhjf

Pakkefirmaer slipper for pligtfond

Forliget om postliberalisering lægger strenge betingelser for private postkonkurrenters bidrag til finansiering af befordringspligten.
Pakkedistributører som DHL, UPS og GLS Denmark kommer næppe til at bidrage til Post Danmarks udbringning af breve og pakker i yderområder. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) kan ikke forestille sig, at befordringspligtfonden træder i kraft på pakkeområdet, for her er markedet i forvejen liberaliseret

Det nylige forlig om postliberaliseringen per 1. januar 2011 indeholder en fond, som Post Danmarks konkurrenter skal betale til, når og hvis det statslige postselskab får underskud på befordringspligten.

Det bliver et hovedprincip, at de forskellige postmarkeder holdes adskilte, så medfinansiering af befordringspligten på et marked kun skal ske ved opkrævning hos private aktører på det pågældende marked.

- Teoretisk kan den også blive pålagt pakker og bladdistribution med videre, men det er med en stor streg under teoretisk, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Transportmagasinet..

- Dens reelle effekt er på brevpostmarkedet, hvor der opstår en ny konkurrencesituation ved at blive liberaliseret

Trafikstyrelsen skal godkende Post Danmarks regnskaber for underskud på befordringspligten, og derefter opkræves en afgift hos private konkurrenter, der så at sige skummer fløden ved at holde sig til tæt befolkede områder.

Kristian Pihl Lorentzen understreger, at Post Danmark skal holdes skadesløs uden at opnå en bedre konkurrencefordel gennem en eventuel støtte fra befordringspligten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094