23948sdkhjf

Gigantskulptur gemt i tre år

Vognmand Niels Justesen fra Faaborg er kendt for sin nænsomme og professionelle omgang med kunst. Det har givet ham både store og hemmelige opgaver.
I tre år var den australske kunstner Ron Muecks fem meter høje og 500 kg. tunge skulptur "Boy" væk fra offentlighedens søgelys. Kun få vidste, at den kendte og meget livagtige skulptur af drengen, som sidder på hug, i al hemmelighed stod opmagasineret i flyttefirmaet Just Justesen i Faaborg, inden den i 2004 blev udstillet som vartegn for det nye århusianske kunstmuseum ARoS.

Både den nærmeste familie og medarbejderne var pålagt tavshedspligt, og den blev overholdt.

I det 100 år gamle flyttefirma, som har specialiseret sig i kunsttransporter, er det under Niels Justesens daglige ledelse en fast politik ikke at tale over sig i forretningsmæssige spørgsmål. Derfor agerede han også helt uvidende, da kunstinteresserede spurgte, om han havde kendskab til det aktuelle hjemsted for gigantskulpturen, der så pludseligt var forsvundet fra jordens overflade.

- Normalt lyver jeg ikke, men af sikkerhedsmæssige grunde kan det en gang imellem være nødvendigt med en lille hvid løgn", siger han.

Det var direktøren for AROS, Jens Erik Sørensen, som kontaktede Niels Justesen for at få hans firma til at passe på skulpturen, indtil det nye museum var bygget færdigt. Museumsdirektøren havde i skarp konkurrence med andre kunstmuseer i Europa købt den monumentale figur på Biennalen i Venedig vel vidende, at han ikke rådede over den nødvendige plads; men han kendte flyttefirmaet i Faaborg og vidste, at de rådede over et "hemmeligt" magasin, hvor den store og værdifulde skulptur ville være i gode hænder og få de rette klimamæssige forhold.

Niels Justesen og hans lige så kunstinteresserede hustru Lise har flere gange været i Aarhus for at sikre sig, at "Boy" har det godt i sit formentligt blivende hjem – og det har han.

Går aldrig i panik

Siden begyndelsen af 1980erne er flytning af udstillinger og kunst for museer og kunstnere blevet en stadig større del af Just Justesens kørselsopgaver. Den første rigtigt store opgave var en total tømning af Faaborg Museum i forbindelse med museets gennemgående restaurering i 1982-83.

Rygterne om Justesens nænsomme omgang med kunst og evnen til at håndtere en så stor opgave spredtes hurtigt i den trods alt lille verden af danske kunstmuseer og kunsthaller. Derfor er det efterfølgende blevet til flere store opgaver,

Blandt de største er flytningen af Aarhus Kunstmuseum til ARoS, Storstrøms Kunstmuseum fra Maribo til Fuglsang Kunstmuseum samt total tømning af Ribe Kunstmuseum og Skovgaard Museet i forbindelse med udbygning og restaurering.

Niels Justesen har på sin egen stille og behagelige måde altid en fornuftig løsning på et logistisk problem. Han går aldrig i panik. Den milde fynbo uden de store armbevægelser benytter sig af sin medfødte beroligende virkning på sine omgivelser. En evne, som er ganske nyttig, når museumsfolk og udøvende kunstnere helt naturligt føler en risiko ved, at deres kunstværker skal udsættes for en flytning.

Så vidt vides har der endnu ikke været problemer med kvaliteten af Niels Justesens flytninger af kunst. Og dem har der efterhånden været mange af. Der er næppe det lidt større danske museum, som ikke har haft besøg af en grøn flyttevogn fra Faaborg.

Malerier som betaling

En helt naturlig følge af de mange kunsttransporter blev en nær kontakt med mange danske kunstnere.

Da kunstnerne ikke altid havde rede kontanter til at betale for transport af deres værker, blev betalingen i stedet givet i form af naturalier. Derfor er familiens Justesens privathjem udstyret med en ganske pæn samling af god og moderne kunst.

Lise Justesen er selv udøvende kunstner. For år tilbage åbnede hun et galleri i privaten med det for hende helt naturlige navn Galleri Just.

Hendes egen kunstproduktion er dog sat lidt på stand by. Nu udøves kunstinteressen hovedsagelig gennem rejser. Fortrinsvis til renæssancelandet Italien, men på det seneste er turen også gået til Japan, hvor parret har studeret landets særprægede og spændende kunstarter.

Niels Justesen er ikke selv udøvende kunstner. Han har aldrig haft en pensel i hånden. Altså bortset fra de tidspunkter, hvor der skulle males et loft eller en garageport.

100 år gammelt

Farfar Just Justesen stiftede flyttefirmaet for 100 år siden. Det var et halvt år før flyttemændenes organisation – Dansk Møbeltransport Forening (DMF) kom til verden. DMF fejrer jubilæet den 7. februar 2011 på Børsen, og det kunne måske være en passende lejlighed for den aktive folkepensionist fra Faaborg til at lade andre overtage den formandsstol, som han med ægte entusiasme har varetaget i 18 år.

Også på det faglige området går Niels Justesen altid 100 pct. for det, han tror på.

Spørgsmålet er, om han også kan slippe roret i vognmandsfirmaet. Den yngste søn, Daniel, står på spring. Både med en solid grunduddannelse og den nødvendige veneration. Ikke mindst for kunsttransporter.

Måske får den ældste del af familien Justesen snart mere tid til at studere kunst. Interessen for en kunstoplevelse er i hvert fald ikke blevet mindre med årene.

Den spændende historie om flyttefirmaet Just Justesen i 100 år er på glimrende vis skildret i en jubilæumsbog af tidligere museumsinspektør Anders Rehde Nielsen. Han kalder den en virksomheds- og familiekrønike.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078