Volvo med multietnisk baggrund
Volvo Truck Centrene i Danmark er ved at forny deres flåde af udlejningsbiler. Den første fornyelse Volvo FE, der har lagt ryg til Transportmagasinets prøvekørsel i denne uge. På sigt skal hvert Truck Center råde over et antal langchassis-biler med skabs- og liftopbygning samt et nærmere bestemt antal 6x2 trækkere.
Volvo FE er udviklet til stort set alle transportopgaver på korte og mellemlange distancer i segmentet fra 18 26 ton totalvægt. Derfor kan bilerne leveres med stålaffjedring på alle aksler, eller kombineret stål og luftaffjedring.
Desuden er der valgmulighed mellem indtil flere akselafstande og akselkonfigurationer som 4x2, 6x2 6x2/4 og 6x4.
FE-biler er monteret med EBS-skivebremser på alle hjul og kan leveres med ESP som ekstraudstyr. Man kan derfor glæde sig over en komplet fornyelse med opdaterede versioner af førerhuse med nogenlunde samme "skelet" som i Volvos brasilianske VM-serie. I de europæiske versioner er "skelettet" blevet forstærket for at kunne indfri de særlige svenske slagprøvetester. Det har gjort modellen 30 kg tungere.
Tre længder
Førerhusene er tilgængelige i tre længder og to bredder:
almindeligt kort dagførerhuse,
langt komfortførerhus og
førerhus med mandskabskabine.
Interiør og indretning er i friske farver, moderne designet instrumentbord med let læselige instrumenter, en komfortabel kørestilling, ideelle adgangsforhold og et utroligt lavt støjniveau.
FE-modellerne har Volvo-komponenter som FM chassisrammer og drivaksler, mens ZF er leverandør af manuelle gearkasser og den særlige I-sync gearkasse. Transmissionsudvalget er suppleret med en fuldautomatisk gearkasse fra Allison. Sidst men ikke mindst skal nævnes, at tyske Deutz leverer bilernes drivkilder.
I og med at FE-modellerne bliver fremstillet i Volvos fabrik i Belgien, kan man vist roligt sige, at der er tale om en lastbilserie, hvor hovedparten af komponenter har anden etnisk baggrund end svensk.
Volvo Powertrains egenproduktion af motorer strækker sig fra ni til 16 liters slagvolumen. Derfor bliver FE bilernes common-rail motor, der i Volvo regi hedder D7F, fremstillet hos den tyske motorproducent Deutz. Dog er motorens udvikling foregået i tæt samarbejde med, og efter forskrifter fra Volvo Powertrain
Common-rail
I bund og grund er der tale om en 7,2 liters, 6-cylindrede basis motor med den kendte common-rail brændstofteknologi, der for første gang i historien optræder i Volvos motorprogram.
Derudover kan nævnes, at motoren har et langt topstykke, fire ventiler pr cylinder, Volvos elektroniske styresystem EMS samt naturligvis turbo og intercooling.
Der er fire effekttrin: 240, 260, 300 og 340 hk. Fælles for dem er, at de har SCR-teknologi for at kunne opfylde Euro 5-emissionskravene.
Et par hundrede kilometers prøvekørsel - nærmere betegnet "live" fragtkørsel til syv modtagere med en 18 ton Volvo FE 260 4x2 med langt førerhus og I-Sync gearskifte har efterladt positive indtryk af et produkt, som jeg godt tør kalde alle tiders lastbil til distributionskørsel i tæt bytrafik, i nærområder og på længere distancer.
Til og fra Tåstrup
Ovenpå den fornuftig lange fragtkørsel fra Tåstrup til Kvistgård, retur til Tåstrup, videre til gågaden i Roskilde, før der blev kørt retur til Tåstrup ad motorvej, er hukommelsen domineret af roser til den pågældende FE-bil. Det er bygget til netop distributionskørsel med gardinpresenninger og lift.
Eftersom det kan være svært at dele roser ud i den rette rækkefølge, springer jeg alle gængse regler over og begynder ved et rent tilfælde med den del af bilens ekstraudstyr, som har relation til øget sikkerhed i ved højresving. Jeg kalder det en "højresvings sikkerhedspakke." Den består af:
De lovpligtige sidespejle,
Et lovligt frontspejl, der dækker hele bilens front.
En "visiondør" på førerhusets højre side består af en rude i nederste halvdel af døren, så man bedre kan se cyklister og fodgængere.
Udover den beskrevne sikkerhedspakke byder den pågældende Volvo FE på højt komfortniveau og forfinede køreegenskaber.
Med hensyn til komfort er der først og fremmest tale om et usædvanligt lavt støjniveau i førerhuset. Selv når den trækvillige motor - der har et fleksibelt drejningsmoment fra 900 til 1500 omdrejninger i minuttet - bliver spidsbelastet, er støjniveauet så lavt, at der føres samtaler med normal stemmeføring.
Fordi prøvebilen er monteret med det automatiske skiftesystem I-sync, er der ikke overhovedet ikke behov for brug af fysiske ressourcer.
I-Sync og I-Shift
I-Sync, der bliver fremstillet af den tyske producent ZF, er en manuel gearkasse som er blevet suppleret med hard- og software til automatisk manøvrering af gearskiftet. Ligesom I-Shift kombinerer I-Sync den manuelle gearkasses driftsikkerhed og lave vægt med den automatiske gearkasses kørekomfort.
Mens I-Shift er udviklet til tunge transporter, er I-Sync skræddersyet til lokal distribution. I-Sync gearkassen blev i øvrigt introduceret i foråret 2008, og har siden udviklet sig til en stor salgssucces. Herunder med speciel adresse til distributionskørsel, der jo er forbundet med et stort antal nedbremsninger og accelerationer, og samtidig er en sikkerhedsfaktor, som giver chaufføren mere tid til at holde øje med medtrafikkanterne. Og ligeledes skåner drivlinen for voldsom overbelastning i form af eksempelvis hård i gangsætning.
Sidst men ikke mindst er der tale om en stor og tung lastbil, som er utrolig let at manøvrere.
Derudover mangler jeg faktisk kun at dele roser ud til en velafstemt chassisaffjedring. Bilens lette og neutrale styring, dens kraftige, men let doserbare bremser og det fortrinlige udsyn gennem de store og lavt placerede rudearealer og i de vibrationsfrie sidespejle.
Model: Volvo FE 260 6x2.
Motor: D7F 6-cylindret rækkemotor med turbo og intercooling. Euro-5.
Slagvolumen: 7,2 liter.
Effekt: 260 hk. ved 2300 omdr/min.
Moment: 1010 Nm v. 1200-1800 omdr/min.
Brændstofsystem: Common Rail
Transmission: I-Sync fuldautomatisk skiftesystem, der også kan betjenes manuelt.
Geartrin: 6 + 1 bakgear.
Akselafstand: 5500 mm.
Affjedring: Parabel for. Luft bag.
Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.
Totalvægt: 18000kg.
Egenvægt: 8300 kg.
Nyttelast: 9700 kg.
Opbygning: Lad mål i cm. LxBxH. 747x245x275. Rumindhold 50 kubikmeter. 18 Paller bundplads. Gardinpressenninger og 2,5 ton Zepro lift.
Opbygger: Volvo Truck Center Viborg.