23948sdkhjf

Belgien fik kompromis i land om EU-vejafgifter

Euro 6-normen giver nulafgift frem til 2018.
De nyeste lastbiler fritages for luftforureningsafgifter frem til 2018. Det er et af kompromisforslagene om et nyt direktiv om vejafgifter for lastbiler, som EU’s transportministre har vedtaget.

Den ny eurovignette indfører fælles rammer for tilladte afgifter for støj, forurening og trængsel på motorveje og ikke kun på de såkaldte transeuropæiske vejnet.

Inden ministerrådsmødet fastslog transportminister Hans Chr. Schmidt (V), at forslaget ikke udløser stigninger i sig selv, men holder dem inden for en fast ramme. Det kunne altså blive dyrere i afgifter uden et nyt direktiv.

Euro 6-lastbiler bliver obligatorisk for nye lastbiler fra 1. januar 2018, og derfor er lastbiler i denne klasse fritaget for emissionsafgifter til og med 31. december 2017. Euro 5-køretøjer er fritaget til udgangen af 2013.

En trængselsafgift kan indgå i den samlede vej- eller kørselsafgift, men denne myldretidsafgift kan kun opkræves i fem timer i døgnet, og den maksimale sats må højst være 175 procent højere i dette tidsrum i forhold til resten af døgnet.

Ministrene holder kort snor i vejafgifterne, som det tog flere år at blive enige om. De vil selv bestemme sammen med EU-parlamentet, hvordan en infrastrukturafgift skal udformes. Den opgave overlades ikke til EU-kommissionen.

Transportminister Hans Chr. Schmidt undgår at stå skoleret hos finansministeren, men en og anden i vognmandsbranchen kunne nok tænkes at tage ministeren i skole. De 27 EU-lande blev nemlig enige om, at landene selv vælger, om indtægterne fra lastbilers miljøafgifter øremærkes til transportformål eller ej. Danmark er traditionelt kobling af afgiftsindtægter til bestemte udgifter.

De nye regler styrker forureneren-betaler-princippet i transportsektoren, erklærer det belgiske EU-formandsland.

Trængselsafgifter hjælper slet intet på trængsel, når afgiften kun gælder lastbiler, så der er reelt tale om skat på transport i byområder, erklærer DTL’s EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094