Klar til at udskyde Femern-beslutning
Tysk miljøgodkendelse trækker ud, og transportministeren åbner derfor for at udskyde beslutningen om forbindelsen endnu en gang
Sådan lyder udmeldingen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), der dermed øger presset på sine kolleger syd for grænsen. Det skriver altinget.dk.
Det var meningen, at Folketingets partier skulle sige endelig god for projektet i april, med vedtagelsen af anlægsloven. Men på grund af høje bud fra entreprenørerne stod projektet pludselig til at blive hele ni milliarder dyrere, end man havde budgetteret. Det blev derfor besluttet, at Femern Bælt A/S skulle sætte gang i en ny bud-runde for at få prisen ned. Samtidig blev den endelige Femern-beslutning udskudt til efteråret.
Nye økonomiske problemer
Og der er kommet nye økonomiske problemer for projektet. I juni fik Femern-forbindelsen tilkendt fire milliarder mindre i EU-støtte end budgetteret med. De økonomiske udfordringer har gjort, at forligskredsen har valgt at udskyde selve færdiggørelsen af byggeriet til 2024.
Nu driller de tyske miljøgodkendelser altså så meget, at transportministeren tøver med at træffe den endelige beslutning i efteråret, selvom man skulle være klar til at acceptere de nye bud fra entreprenørerne.
- Det allervigtigste, for at skrive under med entreprenørerne, er, at vi har en tidsplan for miljøgodkendelse. For hvis vi mangler den, så ved vi jo ikke, om vi overhovedet må bygge noget, siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:
- Ser vi på de tyske erfaringer med nogle af de tyske projekter, så har vi jo set godkendelser, der har taget op til ni år.
Hans Chr. Schmidt understreger, at han ikke forsøger at tegne billedet af, at godkendelsen af Femern vil tage så lang tid, og han håber, at tingene snart falder på plads i Tyskland.
Hans Christian Schmidt skal mødes med Slesvig-Holstens transportminister Reinhard Meyer 20. august, hvor han vil bede om en status for fremdriften for den tyske miljøgodkendelse.