MAN opdaterer sikkerheden
MAN præsenterer en ny generation af sine sikkerhedssystemer.
Nødbremsesystemet EBA stopper lastbilen automatisk, inden den kører ind i en stillestående forhindring. (Foto: MAN)
Nødbremseassistenten EBA
MAN's nye nødbremseassistent (Emergency Brake Assist, EBA) kombinerer informationer fra en radar, der sidder foran på lastbilen, men et kamera i forruden. Men denne koordination af data kan systemet bedre fortolke komplicerede trafiksituationer og kende forskel på forankørende biler og stillestående forhindringer. Dermed får systemet mere tid og kan - om nødvendigt - indlede en nødopbremsning tidligere og gøre standselængden værdifulde meter kortere.
- Stillestående genstande er langt vanskeligere at registrere sikkert end forankørende trafikanter, forklarer markedskommunikationschef Claus Lindholm hos MAN.
- Systemet skal kunne skelne mellem relevante og ikke relevante genstande. Et havareret køretøj eller det bageste køretøj i en kø er meget relevant at reagere på; mens et vejskilte, en tunnelindkørsler eller en bro skal køretøjet ikke ragere på.
- For at undgå, at der fejlagtigt indledes en nødopbremsning, reagerer nødbremseassistenten først, når situationen med meget høj sandsynlighed er fortolket korrekt. Systemet foretager en intensiv analyse for at afgøre, at der faktisk befinder sig en stillestående genstand i længere fremme i vognbanen.
Chaufføren kan omgå nødbremsesystemet ved selv at træde på bremsen eller skifte vognbane og dermed annullere advarslen og afslutte den automatiske opbremsning.
Nødbremsesignalet ESS
Ved en kraftig opbremsning aktiveres et nødbremsesignal (Emergency Stop Signal, ESS). Det består i, at stoplygterne lyser og havariblinket tændes med en hurtigere blinkfrekvens (nødbremse-blink). Dermed gøres de bagvedkørende opmærksom på en nødsituationen.
- Forsøg har vist, at en sådan tidlig advarsel bidrager til at undgå harmonikasammenstød, siger Claus Lindholm.
Vognbaneassistenten LGS
MAN's nye vognbaneassistent (Lane Guard System, LGS) benytter den nyeste kamerateknologi, der sikrer større nøjagtighed ved registrering af vognbanen og et minimum af ukorrekte advarsler.
- LGS er i funktion ved hastigheder over 60 km/t, fortæller Claus Lindholm.
- Systemet overvåger bilens position i forhold til vognbanen og advarer chaufføren, hvis han utilsigtet krydser vognbanelinjerne.
- Det nye system registrerer automatisk, når vognbaneforholdene ændres. Det er nemlig kun muligt at afgive pålidelige advarsler, når der er vognbanelinjer i begge sider af vognbanen, og hvis vognbanen har en given minimumsbredde.
- Det nye LGS-system tager også hensyn til, at mange chauffører af hensyn til sikkerheden gerne kører yderst i vognbanen, altså tæt på højre kant. Derfor vil systemet advare senere i denne side af vognbanen.
- Systemet omstiller sig også automatisk mellem lande med højre- og venstrekørsel. Det betyder, at chaufføren drager fordel af denne adaptive advarselsfilosofi.