23948sdkhjf

Dansk Luftfart imod transportøransvar

Forslaget om midlertidig grænsekontrol vækker bekymring for Brancheforeningen Dansk Luftfart
Inger Støjbergs lovforslag om at pålægge transportører strafansvar, hvis de bringer udlændinge til Danmark fra et andet Schengenland uden rejselegitimation, har skabt røre i vandene over det meste af transportbranchen.

Således også i Brancheforeningen Dansk Luftfart, der i et brev til Udlændinge-, Integrations- og Boligministerier understreger, at de er principielt modstandere af ideen.

- Grænsekontrol er en myndighedsopgave, og bør udføres af relevante myndigheder, der er i besiddelse af de rette værktøjer og kompetencer til at udføre opgaven. Luftfartsvirksomheder og medarbejdere i virksomhederne har ikke forudsætninger for at udføre en sådan kontrol. Af samme grund giver forslaget anledning til en række bekymringer, skriver Dansk Luftfart i brevet, der er underskrevet af chefkonsulent Per Henriksen.

Ifølge Dansk Luftfarts udlægning, vil den midlertidige grænsekontrol på indre Schengen-grænser kun blive indført for specifikke lufthavne, hvor der kan dokumenteres en alvorlig trussel mod den indre sikkerhed. Samtidig må den midlertidige kontrol ikke overgå det, der er strengt nødvendigt for at imødegå en eventuel trussel. Og det kalder på en konkret vurdering på effekten af den midlertidige grænsekontrol, mener brancheforeningen.

- Vi må stille krav om, at en sådan vurdering gennemføres forud for en konkret beslutning om at pålægge transportøransvar. Det er en helt nødvendig forudsætning for at begrænse de byrder og belastninger som forslagets gennemførelse vil pålægge luftfartsvirksomhederne.

En sådan kontrol vil i øvrigt forårsage forsinkelser og vil kræve ekstra uddannelse af personalet, foruden en byrde af administrative opgaver og deraf følgende økonomiske konsekvenser.

- Vi finder det utilfredsstillende, at lovændringen hastes igennem. Det umuliggør en grundig kortlægning af lovforslagets konsekvenser. Luftfartsvirksomhederne har eksempelvis indrettet sig efter de vilkår, der følger af Schengenreglerne, hvor grænsekontrol finder sted på de ydre Schengen-grænser. Luftfartvirksomheder er derfor ikke i besiddelse af et beredskab til med kort varsel at gennemføre dokumentkontrol på de indre grænser, skriver Dansk Luftfart.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093