Privatleveringer betyder nye udfordringer
Digitaliseringen er en stor med- og modspiller, når man som Thortrans beskæftiger sig med møbeltransport. Forbrugernes adfærd ændres, og her må virksomheder som Thortrans følge med forbrugsmønstrene eller gå til grunde.
- Digitaliseringen betyder alt. De virksomheder, der ikke har den digitale platform med, vil få nogle enorme udfordringer i fremtiden. For os er det især vigtigt, at vi kan spejle op med bla. netbutikkerne, og derfor kan vi ikke gå ud og købe et færdigt program, for vi er afhængige af, at vores backoffice kan finde ud af at arbejde i det. Det ville betyde et dårligere produkt, fordi vi så ikke ville have hænderne nede i det selv, siger administrerende direktør i Thortrans Lars Kristensen.
Forbrugeren i dag stiller skarpe krav, og den kommende købestærke generation handler på nettet. Det har været med til at tænde ild under en tendens, hvor flere møbelbutikker i dag sælger møbler til kunden, som aldrig fysisk har været ude i butikken.
Dermed springes et led over, når Thortrans leverer direkte til slutkunden, og det sparer tid og penge for både møbelbutikkerne og forbrugerne. Samtidig er der stadigt skrappere krav til leveringstider, som det bliver op til virksomheder som Thortrans at leve op til - for hvis kunden handler i aften, vil de have det senest i overmorgen. Ikke fredag om 14 dage.
Store IT-investeringer
Af samme grund har Thortrans investeret omkring 4,5 millioner kroner i it-udvikling og scannere til deres chauffører, der kan billeddokumentere og registrere varerne ved af- og pålæsning og derfra automatisk holde kunderne opdateret, hvis leveringen skulle blive forsinket. Det er unikt inden for møbeltransport, og det er med til at sikre fremtiden i Thortrans.
- Vores mål er overordnet at vi vil være branchens kvalitetsleverandør. Vi har ikke et mål om at være de billigste, men vi vil gerne være de bedste og så tage lidt mere for vores arbejde. Vi opererer jo i en branche, hvor der er mange der kører uorganiseret, og der holder vi meget skarpt på, at der skal være ordnede forhold, også omkring løn til chaufførerne. Derfor har vi også oplevet at være nødt til at takke nej til opgaver, der ikke er rentabilitet i, siger Lars Kristensen.
Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2017.