23948sdkhjf

Kæmpeordre til Vandborg

Falck har bestilt 138 redningsbiler hos MAN. Vandborg Karosserifabrik er i fuld gang med at bygge og levere dem. De skal leveres hen over de næste par år.

Det er en kæmpeordre, som Vandborg Karosserifabrik har påtaget sig, da man sidste år vandt et udbud om at opbygge 138 MAN-ladbiler til Falck Assistance.

De første to prototyper blev godkendt tidligere på året, og nu har de fire første leveringer fundet sted - og både MAN og Falck er meget tilfredse.

Selv om det er Vandborg, der er ansvarlig for opbygningen, foregår det meste af opbyggerarbejdet hos deres samarbejdspartner Botti i Italien.

- Her i Danmark laver vi kun de sidste tilretninger. Vi sætter værktøjskasser på, laver nogle specielle beslag og pakker bilerne op med alle mulige ting, fortæller Michael Gade Nielsen fra Vandborg Karosserifabrik.

Tre biltyper

Transportmagasinet: Hvilke biltyper er der tale om?

- Der er tre forskellige opbygninger: Nogle MAN TGL-chassiser på 8- og 12-ton med 220 hk og 4x2 akselkonfiguration. Og så er er nogle 18-ton TGM 250 hk 4x2 med kran.

- Det er en stor opgave for en lille forretning som os, siger Michael Gade Nielsen.

Transportmagasinet: Hvorfor bruger I en samarbejdspartner i Italien?

- Vi bød ind på sådan en opgave for tre år siden, hvor vi udelukkende brugte egen arbejdskraft herhjemme i Danmark. Der var vi ikke konkurrencedygtige.

- Denne gang valgte vi at bruge vores italienske samarbejdspartner, som vi har arbejdet sammen med i mange år.

- De er rigtig gode til lige netop disse opbygninger, for de laver stort set ikke andet.

- Heldigvis er både MAN og Falck Danmark meget tilfredse med kvaliteten af de første leverancer, siger Michael Gade Nielsen.

Gode og flotte opbygninger

Det bekræfter udbuds- og kontraktchef Dennis Guldhammer fra MAN.

- Falck er tilfredse. Det er forbavsende gode og flotte opbygninger, der kommer fra Italien. Der har kun været meget få ting, som har skullet ændres, siger han.

- Italienerne har også forstået at tilrette deres løsning, så de er tilpasset det nordiske klima med masser af fugt og kulde. Opbygningen er galvaniseret, og el-system er af høj kvalitet.

Dennis Guldhammer fortæller også, at Falck valgte at fortsætte med MAN-lastbiler.

- Det skyldes, at MAN ligger bedst på totaløkonomi (TC), driftsstabilitet og servicenetværk.

- Flere af de gamle MAN’er har rundet 1,6 millioner kilometer. De kører endnu; men de vil løbende blive skiftet ud, efterhånden som de nye lastbiler kommer fra Vandborg.

Strømliner indkøbsstrategi

- Falck har også strømlinet deres indkøbsstrategi. De ønsker at køretøjerne bliver så ens som muligt, så man uden problemer kan flytte rundt på bilerne mellem de forskellige stationer.

I stedet for at have 20 forskellige biltyper, koncentrerer man sig nu om tre forskellige, som kan løse alle typer af opgaver, siger Dennis Guldhammer.

Specielt spil

Vandborg har også udviklet et specielt spil til Falck, så wiren kommer til at ligge rigtigt på rullen.

- Wiren bevæge sig fra side til side under oprulningen, så vi er sikre på, wiren ikke kommer til at ligge dobbelt. På den måde håber vi at undgå skader på wirerne. Det har ellers været et stort problem, så det var faktisk et krav fra Falck, at fandt på en løsning - og det er lykkedes til alles tilfredshed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078