Afmatning i Nordens største havn
Göteborg Havn, der er Nordens største havn, har oplevet en afmatning på alle godstyper – på nær containervolumenerne.
Havnen har netop offentliggjort volumenerne for 2019, og her kan man se, at ro/ro-trafikken faldt med seks procent. Det er afmatningen i den europæiske økonomi, der ligger til grund for den tilbagegang.
Det skal dog bemærkes, at der er tale om et fald fra historisk høje mængder.
Håndteringen af nye biler faldt med fem procent. Energihavnen havde også faldende mængder og faldt ligeledes med fem procent.
Både for biler og energi skal det bemærkes, at årets andet halvår steg kraftigt, mens første halvår af 2019 tegnede sig for faldet.
Containervolumenerne gik imod den vigende tendens. De steg nemlig med tre procent sammenlignet med året før. Her er det bemærkelsesværdigt, at containertransport via jernbane var den helt store vinder. Den satte en ny rekord med en stigning på 14 procent.
- Voksende jernbanemængder er positive på mange forskellige niveauer, siger administrerende direktør Elvir Dzanic fra Göteborg Havn i en pressemeddelelse.
- Det understreger, at Göteborg er hele Sveriges godsknudepunkt fra nord til syd på en klar måde. Det er en kvittering for, at vores investeringer i havnens jernbaneinfrastruktur og omladningsmuligheder er den rigtige vej.