Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation
Henrik Olsen kan i dag 1. juli fejre 40-års jubilæum hos Peder Olsen & Søn, Fragt- og Vognmandsforretning A/S, Odense.
Henrik Olsen er tredje generation i familievirksomheden. Han blev som 21-årig i 1980 uddannet speditør hos Samson Transport Co. i Odense og havde planer om at rejse ud og få en karriere i det store udland, men sygdom i den nærmeste familie fik ham på andre tanker.
Dengang havde vognmandsforretningen 12 lastbiler og 12 chauffører – en stor forretning, tiderne taget i betragtning. De fire hængertræk og to forvogne kørte fragtrute mellem Odense og København, og de sidste seks lastbiler kørte på Fyn.
I 1984 overtog Henrik den 65 år gamle vognmandsforretning og satte gang i en modernisering og en tilpasning til nye tider. I en periode brugte Henrik også sin erfaring fra læretiden i international transport, og han havde flere biler, der kørte eksport blandt andet til Sverige og Polen.
I starten af firserne havde efterdønningerne efter halvfjerdsernes oliekrise endnu ikke lagt sig. Det var fattigfirserne, sagde Statsminister Anker Jørgensen, og der var en rente på 22 procent. Da Henrik altid har været fast i troen på, at man skal arbejde sig ud af en krise, sendte han en ansøgning til amtets trafikudvalg. På den baggrund fik virksomheden i 1986 tildelt fragtruten Odense - Søndersø og Bogense. Det blev efterfølgende til flere fragtruter til det nordfynske, blandt andet Otterup og Skamby, der dengang var selvstændige ruter.
I slutfirserne ophørte de statslige koncessioner, og fragtforeningerne i Danmark begyndte en sammenlægning. Henrik kunne lide ideen om, at forskellige fragtmænd kunne hjælpe hinanden, så han meldte sig under fanerne.
I dag råder Peder Olsen & Søn over 80 køretøjer og næsten 100 medarbejdere, men en årlig omsætning omkring 80 millioner kroner. Og rejsen slutter ikke her, lover Henrik Olsen. Skulle nye forretningsområder byde sig til, er han klar.
Nye ideer og omstilling til nye tider er fortsat en spidskompetence i Peder Olsen & Søn, og virksomheden har for nylig bestilt sin første el-lastbil, som et led i arbejdet med at introducere nye og mere miljørigtige transportformer. El-lastbilen, der bliver leveret til efteråret, skal betjene Odense Centrum.
I den svære tid under corona-krisen, hvor mange ting i dagligdagen blev ændret, har firmaet endnu engang måttet tilpasse sig nye vilkår. Henrik selv måtte arbejde hjemmefra, og det blev op til dygtige og dedikerede medarbejdere at tackle den ekstraordinært travle tid med mange nye leveringer.
Henrik Olsen har altid opretholdt en skarp og direkte facon, men altid imødekommende og jovial overfor medarbejderne. Han tager sit ansvar som virksomhedsleder alvorligt, og har slået et slag for, at virksomheden selv er med til at uddanne fremtidens arbejdskraft, og dermed har Peder Olsen & Søn altid op til flere elever ansat.
Privat er Henrik Olsen gift med Charlotte. I ferierne bruger de enhver undskyldning til at smutte en tur til favorit-rejsemålet Frankrig – gennem tiden med rygsæk på nakken, overskrævs på en motorcykel eller bag rattet i bilen, men i dag mestendels til parrets feriehus i Provence, hvor god mad og selvfølgelig fransk vin altid har fyldt meget.
I 1992 fik Henrik konstateret sklerose, men det ændrede ikke umiddelbart noget i hans tilværelse; Henrik insisterede på at passe sit arbejde og ufortrødent rejse Frankrig tyndt i ferietiden. Desværre betød en forværring af sygdommen i 2010, at han i dag er henvist til et liv i kørestol - men det knækker absolut ikke hans appetit på livet. Og møder han udfordringer i sit arbejdsliv, er han også godt hjulpet, for som han siger: ”Jeg har altid været så heldig, at jeg har kunne ansætte nogle gode medarbejdere, der efterhånden har kunnet hjælpe mig med det, jeg ikke selv kan klare”.
I anledning af Henriks jubilæum og firmaets nyligt overståede 100-års jubilæum er der oprettet en Jubilæumsfond, så alle medarbejdere hos Peder Olsen & Søn A/S i fremtiden kan få jubilæumsgratiale ved runde og halvrunde jubilæer.
Dagen fejres med pølsevogn hele døgnet til alle medarbejdere og kolleger på Danske Fragtmænds terminal i Tietgenbyen, og sluttes under mere intime rammer for kollegaer og venner hjemme i privaten.