Speditørerne: Danmark bør rette ind
Det er ikke alle i transportbranchen, som er tilhænger af den danske 25 timers tidsbegrænsning på de offentlige rastepladser.
Reglen, der blev indført i 2018, betyder, at lastbilchauffører ikke kan holde de lange hvil på en dansk rasteplads – og derfor trækker EU-kommissionen nu Danmark for EU-retten for at få reglen fjernet. Den forhindrer udenlandske chauffører i at udføre deres lovlige transportarbejde i Danmark, mener EU-kommissionen.
Danske Speditører er tilbøjelig til at give EU-Kommissionen ret.
- Reglen rammer i særdeleshed de udenlandske chauffører, som skal holde hvil i forbindelse med deres arbejde med at sikre forsyningskæderne rundt i Europa, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
- Der er ikke tale om langtidsparkering; der er blot tale om chauffører der i forbindelse med deres arbejde overholder køre/hviletidsreglerne. Eftersom de hverken har kontor, terminal eller lignende i Danmark, har de behov for parkeringspladser når de skal holde hvil her i landet.
Har advaret regeringen
Danske Speditører opfordrede i 2020 regeringen til at tage EU-Kommissionens kritik alvorligt, da den dengang truede Danmark med en retssag om parkeringsbegrænsningen.
- Regeringen bevæger sig på kanten af EU-retten ved at fastholde 25-timers reglen. Desværre har regeringen ikke taget advarslerne alvorligt, så nu har EU-Kommissionen sendt sagen for EU-domstolen. Det er vi faktisk glade for; men vi skal helst have en hurtig afklaring.
- Og så synes vi, at Danmark skal tage Kommissionens kritik til efterretning og rette ind.
Chaufførerne holder i villaområderne
Ifølge Danske Speditører har 25-timers reglen tvunget chauffører til at skulle vælge mellem risikoen for parkeringsbøder eller overtrædelse af køre/hviletidsreglerne.
- Udenlandske lastbiler har derfor været nødt til at holde i industrikvarterer, eller endnu værre; i villakvarterer, for at chaufførerne kunne afvikle deres lovpligtige hvil.
- 25 timers reglen er er en dårlig regel. Den skaber flere problemer end den løser, siger Martin Aabak.
- Den er med til at reducere kapaciteten – og det sker på et tidspunkt, hvor hele samfundet har behov for mere kapacitet.