Fremtiden uvis for Niels Pedersen & Sønner
Pensionsalderen nærmer sig for den nuværende direktør - men der står ikke en næste generation klar i kulissen til at overtage
10
Billeder
Specialtransporter for Siemens udgør en stor del af forretningen hos Niels Pedersen & Sønner. Foto: Niels Pedersen & Sønner
Der er ikke en oplagt kandidat klar i kulisserne; familiens næste generation har valgt at beskæftige sig med andre ting, så der skal kræfter ind udefra, hvis virksomheden skal fortsætte.
- Jeg er 62 år, så om tre til fire år skal der nogle nye ind og overtage - og man vil jo helst ikke sælge til hvem som helst. Dem, der skal overtage, skal have 'ånden', siger Jens Ejner Pedersen.
Hos Niels Pedersen & Sønner er det en del af 'ånden', at man kommer til tiden, holder det man lover og at chaufførerne desuden er gode ambassadører for virksomheden, når de bevæger sig rundt hos kunderne og på landevejene i de let-genkendelige røde og gule biler.
- Det betyder meget, at vores chauffører opfører sig ordentligt. Der skal ikke sløses med sikkerheden, hverken når de kører hjemmefra eller når de ankommer til kunderne, understreger Jens Ejner Pedersen.
I de 34 år, han selv har beskæftiget sig med vognmandserhvervet, har meget ændret sig. Og ikke nødvendigvis til det bedre, fortæller han.
- Det er kun blevet ringere. Dengang vi fik tilladelser - i stedet for, at alle med et næringsbrev kunne drive vognmandsforretning - der mente vi, at det ville gøre alting bedre. Men det har ikke gjort nogen forskel.
- Vores branche har altid været præget af, at vognmændene tror, at der kun kan være én vognmand. Så de bekæmper hinanden med næb og kløer og byder kørslen ned til et uhørt niveau, siger han.
Da Østeuropa kom med i EU, blev branchen slået helt i stykker, siger Jens Ejner Pedersen. Det gør det næsten umuligt for de danske virksomheder at konkurrere på lønningerne, der har affødt et lidt specielt ordsprog hos Aalborg-virksomheden: “Hellere holde sig fattig end køre sig fattig”.
Ordsproget bunder i, at Niels Pedersen & Sønner aldrig har presset priserne, men i stedet tilpasset virksomheden, når der har været hårde tider, i stedet for at miste penge på urentabel kørsel.
Men det ser ikke helt sort ud for det danske vognmandserhverv, trods alt.
- Det kunne være en meget sundere branche. Der vil være en niche, som består, men der er ingen fremtid i bare at køre varer fra A til B, mener han.
De der overlever, bliver, efter Jens Ejner Pedersens vurdering, dem med danske trailere og hvide nummerplader på trækkeren.
- Der er nogle kunder, der ikke vil have udenlandsk kørsel, fordi de har brug for at kunne kommunikere med chaufføren. Det er der flere, der sætter pris på, siger han, og fortsætter:
- Man skal op og have en vis størrelse, hvis man skal kunne presse leverandørerne. Den lille vognmand overlever kun på at være bedre og have gode relationer til kunderne.